Najważniejsze w cyfrowej transformacji są relacje.

W biznesie pełno jest przykładów firm, które koncentrują się na technologiach, a jednak wcale nie odnotowują lepszych wyników. Dlaczego?

Wyobraź sobie, że otwierasz piekarnię. Lokal wygląda naprawdę świetnie, produkty też są wysokiej jakości...czego chcieć więcej?

Przychodzi klient. Za ladą jednak nie stoi żaden sprzedawca.

Woła: “Halo! Jest tam kto?”.

Po kilku minutach pojawia się pewien mężczyzna. Nie wygląda na zbyt chętnego do rozmowy, ostatecznie jednak zwraca się do klienta ze słowami:

“Ten chleb, który pan tu widzi jest tylko ozdobą. Aby kupić produkt, musi Pan udać się do hurtowni pod adres…”

 

Technologia nie zda Ci się na nic, jeśli nie połączysz jej z biznesem oraz jeśli nie będziesz budować dobrych relacji ze swoimi klientami.

Flagowym przykładem firmy, która rozumie istotę potrzeb i wymagań nowego pokolenia jest Starbucks.

W 2008 roku, po gwałtownym spadku sprzedaży i cen akcji, firma podjęła decyzję o zastosowaniu technologii cyfrowych w celu zaangażowania swoich klientów. "Wszystko, co robimy w sieci, ma na celu zwiększenie i wzmocnienie połączeń z klientami w każdy możliwy sposób" - mówi Adam Brotman, Chief Digital Officer w Starbucks. Według niego, cyfrowa transformacja jest dla sukcesu Starbucks niemal tak ważna, jak sprzedawana przez nich kawa.

Przedsiębiorstwa cyfrowe to firmy, które dokładnie obejmują i wykorzystują technologię do zaangażowania klientów w innowacyjny sposobów. Zależy im na budowaniu głębszej współpracy z klientami oraz posiadaniu większego udziału w ich internetowym portfelu. Cele te mogą zostać osiągnięte poprzez tworzenie nowych modeli biznesowych (patrz: Uber lub Airbnb) lub poprzez nowe źródła przychodów (patrz: Netflix).

 

Miej świadomość, że sama technologia nie gwarantuje sukcesu. On tkwi przede wszystkim w budowaniu zaangażowania i w rozumieniu Twojego klienta.

 

Dlaczego %  jest tak mały?

Dostęp do sieci w zasięgu 3G ma aż 99% Polaków. Dlaczego więc tak mało firm wykorzystuje jej możliwości?

65% posiada stronę internetową (średnia Europy: 79%)

20% korzysta z mediów społecznościowych (średnia Europy: 45%)

5% używa chmur obliczeniowych (średnia Europy: 23%)

 

Wiele organizacji wykazuje niechęć do zmian. Brakuje im elastyczności, ponieważ obyczaje panujące w firmie nie wykazywały nigdy skłonności do wprowadzania jakichkolwiek innowacji.

Według badań Microsoftu najczęstsze bariery, które uniemożliwiają cyfrową transformację firmy to:

·         brak zwinności w danej technologii (37,6%)

·         niechęć do zmian/kultura organizacyjna (22,4%)

·         niewiedza dotycząca tego jak i gdzie zacząć (15,3%).

 

Najgorzej mają się tutaj firmy małe, zatrudniające maksymalnie 100 pracowników. Brakuje w nich specjalistów od IT. Ponadto, jak komentuje to Katarzyna Kowalska (Account Executive w firmie Salesforce):

“Paradoks małych firm polega na tym, że ich właściciele są zbyt zajęci obsługą bieżących działań, by wdrażać technologie, które pozwoliłyby im wynieść biznes na wyższy poziom” .

Jednak czy tylko system jest tu winien? Okazuje się, że problem może wynikać z braku prawdziwej potrzeby wdrażania nowych technologii. Dwóch na trzech ankietowanych do wprowadzania ich motywuje nie świadomość potencjału, jakie za sobą niesie, lecz działania konkurentów.

Niesie to za sobą gorsze konsekwencje, niż mogłoby się wydawać, ponieważ te firmy nigdy nie osiągną więcej. Będą jedynie podążali śladami poprzedników. Nigdy ich nie wyprzedzą i to nie dlatego, że są słabsi. Dlatego, że tak naprawdę nigdy nie będą wiedzieli w którą stronę i dlaczego.

 

70% użytkowników telefonów komórkowych nie rozstaje się z nimi nawet w toalecie.

 

To, jak zmienia się świat dzięki nowym technologiom, jest niesamowite.

Ludzie nadal lubią robić zdjęcia, ale to za pomocą czego robią te zdjęcia, jak je wykonują i co się dalej z nimi dzieje przedefiniowało branżę fotograficzną.

Kodak konkuruje z Facebookiem i producentami telefonów komórkowych.

Żyjemy w czasach tak zwanego cyfrowego darwinizmu, gdzie technologia i społeczeństwo ewoluują szybciej niż ich zdolność do przyjęcia i zrozumienia zmian.

Oczywiście najłatwiej jest  się tutaj odnaleźć nowym firmom, które od początku działalności zastosowały wszystkie aspekty cyfrowej transformacji. Jednak to nie oznacza wcale, że przedsiębiorstwa istniejące od wielu lat nie potrafią poradzić sobie w dzisiejszej rzeczywistości. Zobacz, jak działa Tesco eZakupy, iPKO czy Cezary Pazura, który rozpoczął działalność jako youtuber.

 

Jeśli więc dalej boisz się technologii, to…

musisz być naprawdę odważny wierząc, że Twoja firma poradzi sobie na rynku bez jej pomocy.

 

Autor:

 

Adam Dębowski – psycholog biznesu, trener S4EDU. Więcej o: Adam Dębowski - Trener S4EDU

A czym jest Cyfrowa Transformacja dla Pawła Piętki - CEO S4E S.A - o tym przeczytasz w wywiadzie: Cyfrowa Transformacja wg Pawła Piętki