Internet - główne źródło informacji, miejsce komunikacji i dokonywania zakupów XXI-go wieku. Niby każdy o tym wie, a jednak tylko 29% badanych firm w Polsce używa technologii mobilnych, a zaledwie 8% korzysta z Big Data.
Żartobliwie mówi się: “nie ma Cię w Internecie, nie istniejesz”. Żartobliwie, lecz może to jednak prawda, że jeśli Twoja firma szybko nie zaprzyjaźni się z nowoczesną technologią, to po prostu umrze?
Czym jest cyfrowa transformacja?
Transformacja cyfrowa (ang.digital transformation) jest najprościej mówiąc przenikaniem technologii cyfrowej do wszystkich aspektów naszego życia.
Realizowane przez nią procesy są zautomatyzowane, a dzięki temu szybsze, wygodniejsze i tańsze. Cyfryzacja przyczyniła się tym samym do wytworzenia całkiem nowych kanałów działań biznesowych, z których korzysta większość nowo powstałych przedsiębiorstw.
Mobilność - to cecha, którą mogą zagwarantować firmy działające w sieci. Są ze swoimi klientami zawsze i wszędzie - jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki czyli - adresu strony.
Wirtualna rzeczywistość otacza nas 24h/dobę. Zaczyna przejmować kontrolę. Paradoksalnie firmy, które nie posiadają swojej wirtualnej twarzy - przestają być dla klientów realne.
Internet = nowa normalność
Era Baby boomer’ów dobiega końca. Przyszedł czas na Millenialsów, czyli tych, którzy urodzili się między 1980 a 2000 rokiem i z technologią cyfrową znają się od dziecka.
“Dostęp do internetu jest dla nich niemal tak ważny, jak dla ich rodziców - do elektryczności. Tak wygląda nowa normalność.” - mówi o nich Peter Hinssen.
Konsekwencją tego procesu są całkiem nowe konsumenckie potrzeby. Millenialsi chcą, by wszystko było do kupienia w sieci od ręki - o każdej porze, gdziekolwiek są, jak najszybciej. Przed zakupem sprawdzą opinię o Twoim produkcie i firmie na forach, wyszukają Twój fanpage na Facebook’u czy Instagramie (jeśli taki masz) i przejrzą ofertę konkurencji.
Dokąd to zmierza?
Według Ogólnoświatowych przewidywań branży IT z 2016 roku:
● Pod koniec 2017 roku, 2/3 firm z listy największych światowych spółek postawi cyfrową transformację w centrum swojej strategii biznesowej.
● Do 2018 roku 80% firm z sektora B2C wprowadzi strategię wielokanałowej obsługi dla swoich partnerów biznesowych, klientów i pracowników.
● Do 2020 roku 60% firm podwoi swoją produktywność dzięki cyfrowej transformacji głównych procesów operacyjnych.
Cyfrowa transformacja wpłynie na:
● proces sprzedaży
● model biznesowy
● marketing, dystrybucję i rozwój produktu.
4 główne nurty transformacji cyfrowej
Wróg czy przyjaciel? Kim jest dla Ciebie cyfrowa transformacja?
Wszystko zależy od tego, jak dobrze wykorzystujesz jej możliwości.
Spróbuj na nowo spojrzeć na swoje obecne modele biznesowe. Część z nich może wymagać ulepszeń, część - całkowitej zmiany.
Podczas tej analizy warto zwrócić uwagę na 4 dominujące nurty cyfrowej transformacji:
1. Media społecznościowe
Ich potencjał jest w ostatnich latach wyjątkowo silnie zauważalny. Tylko 20% polskich przedsiębiorców (czyli 2 razy mniej niż w UE) wykorzystuje Facebook i Google+ do promowania swoich produktów i usług. Jedyne 7%, aby dotrzeć do potencjalnych klientów, wykorzystuje serwis Youtube, a 4% korzysta z Twittera i blogów.
2. Mobilność
Mobilność przedsiębiorstwa niesie za sobą dwa niezwykle przydatne zagadnienia: niezależność od miejsca i personalizację. Mobilność pozwala na kontakt z klientami niezależnie od miejsca ich przebywania oraz pozwala na indywidualizację usług i pracy.
Personalizacja oznacza natomiast dokładną identyfikację pracowników i kontrahentów w rozproszonej i komunikującej się organizacji.
3. Przetwarzanie w chmurze
Chmura to model organizacji pracy przedsiębiorstwa pozwalający na szybki dostęp do plików i innych danych w obrębie wybranej grupy osób. Ponadto uchroni Cię ona przed usunięciem danych z nośników fizycznych w razie zaniedbania czy awarii. Jego kopia zawsze będzie dostępna na dysku w chmurze. Wśród zalet tego systemu wymienia się też znaczną redukcję kosztów, większe możliwości pracy zdalnej oraz wzrost wydajności pracy.
Chmury, z którymi być może miałeś już do czynienia to: Dropbox, OneDrive i Google Drive.
IDC wskazuje, że do 2018 roku liczba chmur branżowych zwiększy się pięciokrotnie, a ponad 50% dużych przedsiębiorstw będzie też partnerem platform chmurowych, które rozwijają cyfrowe sieci dostaw i dystrybucji.
4. Analiza Big Data
“Idzie Grześ przez wieś, worek piasku niesie, a przez dziurkę piasek ciurkiem sypie się za Grzesiem…” Surfując po Internecie każdy z nas jest właśnie takim Grzesiem, który pozostawia za sobą trwały ślad.
Najważniejsze w tym jest to, że za dostęp do tych śladów (m.in. pliki cookies) wiele firm płaci i nie są to małe kwoty. Po co? Przede wszystkim po to, by budować model swojego klienta. Wiedzieć, czym się interesuje oraz czego potrzebuje. A potem mu to sprzedać.
Przykładowo, stosując Big Data, właściciele banków mogą szacować zdolność kredytową swoich pożyczkobiorców.
Choć brzmi to nieprawdopodobnie, przedstawiciele Infor Solution Consulting oceniają, że za kilka lat dane generowane przez samochód mogą być 3 razy cenniejsze niż wartość jego zakupu(!).
Do 2020 roku na świecie będzie około 50 miliardów podłączonych do sieci urządzeń. To o 50 razy więcej niż jeszcze 5 lat temu. Dlatego też sukces gospodarki cyfrowej w dużej mierze zależał będzie od zdolności do budowania solidnych „strumieni danych” wychodzących i wpływających do przedsiębiorstwa.
Autor:
Adam Dębowski - Psycholog biznesu, trener S4EDU. Więcej o Adamie znajdziesz: Adam Dębowski -Trener S4EDU
Zainteresował Cię artykuł Adama? A może chcesz wiedzieć dlaczego najważniejsze w Cyfrowej Transformacji są relacje? Przeczytaj o tym już za tydzień na naszej stronie: www.s4edu.pl/centrumwiedzy.pl